www.dziennikarstwouzzm.fora.pl www.dziennikarstwouzzm.fora.pl
Forum Studentów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UZZM
www.dziennikarstwouzzm.fora.pl
FAQFAQ  SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ProfilProfil  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  GalerieGalerie  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości  ZalogujZaloguj 

system medialny a system społeczny

 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dziennikarstwouzzm.fora.pl Strona Główna -> Polski system medialny [w/ćw] - Giereło
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
burcia




Dołączył: 26 Paź 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 9:48, 28 Paź 2008    Temat postu: system medialny a system społeczny

Myślę, że na początek watro wyjaśnić, co należy rozumieć przez pojęcie SYSTEM MEDIALNY. Według Małgorzaty Dobek-Ostrowskiej jest to zespół mediów masowych działających w społeczeństwach narodowych, w różnych sektorach, jak prasa, radio, telewizja czy telekomunikacja.

Media masowe są dziś nieodłącznym elementem współczesnego świata. Wiąże się to z dużym oddziaływaniem na życie każdego człowieka. Jeśli pójdziemy dalej można stwierdzić, że determinują one życie całych społeczeństw. O tym, że technologie komunikacyjne zmieniają w znacznym stopniu funkcjonowanie naszego świata i nas samych, mówi Marshall McLuhan. To właśnie jego autorstwa są pojęcia globalna wioska czy galaktyka Guttenberga.

Media informują, edukują, bawią, szerzą poglądy i idee. Informują nas również o wydarzeniach, których nie możemy zobaczyć na własne oczy, ale niestety narzucają nam często swój punkt widzenia. Myślę, że w pełni zasłużyły sobie na miano czwartej władzy.

Nie pozostaje to bez echa jeśli chodzi o środowisko polityczne. Media uważnie śledzą wszystkie poczynania ludzi świata polityki. Często ujawniają sytuacje, kiedy nadużywana jest przez nich władza. To właśnie dzięki mediom nagłośniono wiele spraw i afer, o których, być może, gdyby nie one, nigdy byśmy się nie dowiedzieli. Mass media pod lupę wzięły również instytucje publiczne i również im nie szczędzą słów krytyki. Ma to wpływ na podejmowane przez polityków decyzje. Skutki mogą być jednak znacznie poważniejsze. Krytyka mediów może doprowadzić nawet do zmiany polityki rządu, do całkowitego wycofania się z jakiegoś pomysłu, albo wręcz przeciwnie: do zajęcia się naświetlonym przez środki masowego przekazu problemem.

Dzięki mediom to również politycy mogą kontaktować się ze społeczeństwem. Mogą oni wyrażać swoje opinie, a także prowadzić bardzo skuteczną kampanię wyborczą. Przez to, że media mają zasadniczy wpływ na uwydatnianie pewnych spraw, mają większą szansę na skuteczne kierowanie wyborcami, niż sami kandydaci. (Ale o tym więcej przy omawianiu drugiego z naszych tematów)

Dobrym sposobem, aby poinformować społeczeństwo o swoich działaniach, czy to firmy, instytucji czy jednostki, jest organizacja konferencji prasowych. Zwiększa to notowania oraz poparcie wśród społeczeństwa.



Przemiana polskich mediów po 1989 r.

Sytuacja mediów po roku 1989 r. zmieniła się radykalnie.
Przede wszystkim Polacy, odzyskując suwerenność we własnym państwie, mogli pożegnać cenzurę. Aż do tego czasu media spełniały raczej rolę służebną wobec władzy, a nie swoich odbiorców. Zajmowały się propagandą, a nie informacją. System medialny był scentralizowany i podporządkowany jednej partii, zaś nad poprawnością przekazu mediów czuwał Główny Urząd Kontroli Prasy i Widowisk.
Wraz z nastaniem wolności zaczęły powstawać spontaniczne nowe inicjatywy medialne, ponieważ, zgodnie ze znowelizowanym prawem prasowym, wydawcą mógł zostać teraz każdy Polak.
Pierwszy numer legalnie wydanego, niezależnego dziennika ukazał się 8 maja 1989 r. i był to pierwszy numer Gazety Wyborczej, dziś jednej z największych gazet w kraju, z półmilionowym nakładem egzemplarzy.
Równolegle z rynkiem prasy zaczął powstawać rynek mediów elektronicznych, gdzie kluczowa rolę miała ustawa o radiofonii i telewizji z 1993 r., ustanawiając urząd- Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.


Jak media postrzegane są przez współczesne społeczeństwo?

Jak wynika z sondażu, który przeprowadził Ośrodek Badań Opinii Publicznej największym zaufaniem wśród społeczeństwa cieszy się telewizja. Na takie przekonanie wpływa poziom wykształcenia ankietowanych, jak również ich sytuacja materialna. Osoby gorzej sytuowane i z niższym wykształceniem bardziej skłaniają się ku temu poglądowi.
Wzrosło również zaufanie do takich form przekazu medialnego jak: artykuły prasowe, artykuły w magazynach biznesowych oraz informacji prezentowanych w radio oraz do Internetu.
Wśród mediów cieszących się największym zaufaniem są: Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita oraz Telewizja Polska.


Dotarliśmy do danych na temat badania, które przeprowadzono na grupie nastolatków w wieku 11-18 lat. Badanie miało nazwę Media Starter. Badanie miały na celu ustalenie, jak media są postrzegane i wykorzystywane przez nastolatków.
Telewizja, to ich zdaniem, najlepszy sposób na spędzenie wolnego czasu. a, zaraz po Internecie, to źródło najwiarygodniejszych informacji.


• Ponad 70% nastolatków spędza przez telewizorem dwie godziny, a co trzeci trzy godziny.

• Prawie połowa włącza telewizor i nie wie, co obejrzeć i wybiera przypadkowe kanały

• Najchętniej oglądanymi przez młodych ludzi programami są filmy (tu aż 60%). Zainteresowanie ok. 30% badanych cieszą się sport, teledyski oraz seriale. Najmniejszą popularnością cieszą się wiadomości (jedynie 3%)


Opinia na temat telewizji jest następująca: większość zgodnie twierdzi, że w telewizji jest zbyt dużo brutalnych scen, choć jednocześnie potwierdzają, że oglądają programy z takimi scenami. Telewizja odgrywa znaczącą rolę, co można wywnioskować po tym, że młodzież
często rozmawia na temat obejrzanych programów, wymienia się opiniami i spostrzeżeniami. Telewizja buduje tym samym ich światopogląd i kształtuje opinie.

Radio cieszy się mniejszym powodzeniem niż telewizja. Dla przykładu co czwarty nastolatek słucha radia tylko raz w tygodniu. Zainteresowanie tym medium wzrasta z wiekiem, ponieważ już ponad 30% 18-latkowów słucha radia.

Prasa wśród młodzieży jest jeszcze mniej popularna. Ponad 40% badanych nie czyta gazet codziennych. tylko nieliczni przyznają, że wierzą w to, co przeczytają w gazetach.

Internet jest najmniej popularna formą spędzania wolnego czasu, co wiąże się przede wszystkim z trudna dostępnością do tego medium. Jednocześnie co trzeci nastolatek deklaruje, że zagląda do sieci codziennie. W tej grupie 40% badanych spędza w ten sposób 1 lub 2 godziny dziennie, 35% od 2 do 4 godzin, a aż 20% spędza przez ekranem komputera 4 godziny.


POSTAWY WOBEC MEDIÓW: z jednej strony młodzież przyznaje, że media mogą odgrywać znaczącą role w kształtowaniu ich opinii i światopoglądu, a z drugiej strony twierdzą, że media nie są im do niczego potrzebne, a bałagan informacyjny uniemożliwia im zdobycie pożądanych informacji.


Zasady funkcjonowania mediów
Zasady funkcjonowania mediów w Polsce określają zapisy w konstytucji. Art. 54 zapewnia każdemu wolność słowa, a także zdobywania i rozpowszechniania informacji. Zakazuje stosowania cenzury w Polsce.
W latach 80-tych zostały podjęte kroki zmierzające do określania sytuacji prawnej mediów. W okresie istnienia Polski Ludowej nadzór nad mediami sprawował Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Zlikwidowano go dopiero w 1990 r. W 1984 r. została uchwalona przez Sejm ustawa Prawo prasowe, która była później kilkakrotnie zmieniana. Wszystkie prawne regulacje dotyczące działania mediów w Polsce są zgodne z:
• Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych
• Europejską Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolnościach
• Europejską Konwencją o Telewizji Ponadgranicznej.
29 grudnia 1992 r. została wprowadzona w życie ustawa o radiofonii i telewizji. Na jej mocy powołano Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Ustawa określiła główne zadania mediów. Należą do nich:
• dostarczenie informacji
• umożliwienie korzystania z dorobku kulturalnego oraz z wyników badań
• popieranie krajowej twórczości audiowizualnej
• dostarczanie rozrywki.
Każdy twórca danego programu może, zgodnie z zapisem w ustawie, swobodnie go kształtować. Zakaz emisji danego programu może nastąpić tylko i wyłącznie na podstawie ustawy, n. może zostać zdjęty z anteny program propagujący treści faszystowskie. W mediach nie mogą być również propagowane informacje, które są sprzeczne z prawem, albo godzą w polską rację stanu. Programy mają szanować religijne uczucia osób innych wyznań, a także respektować chrześcijański system wartości.
Innymi normami prawnym, regulującymi działalność mediów w Polsce jest kodeks karny. Przewiduje on m. n. Karę pozbawienia wolności do 2 lat z publiczne znieważenie najwyższych urzędów państwowych (prezydenta, rządu czy parlamentu).

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Stoi w Polsce na straży ochrony wolności słowa i prawa do informacji, regulowania spraw związanych z przydziałem zezwoleń na prowadzenie stacji telewizyjnych, radiowych oraz ich kontroli. Jej członków wybierają Sejm, Senat i prezydent.
Do najważniejszych zadań takiej Rady należy dbanie o to, aby media obiektywnie przedstawiały życie polityczne kraju. Wydaje ona rozporządzenia do ustawy o radiofonii i telewizji. Jest miedzy innymi rozporządzenie o nadawaniu reklam. Zabrania przerywania reklamami dzienników, audycji o treści religijnej a także programów dla dzieci, które trwają nie krócej niż 30 minut. Drugie rozporządzenie określa zasady nadawania programów, które pokazują sceny okrutne, wulgarne i zagrażające rozwojowi dzieci i młodzieży.


Wpływ mediów na życia człowieka

Na koniec warto byłoby wspomnieć, jaki wpływ mają na człowieka media.
Media, jak już było wcześniej wspomniane, potrafią doskonale wpływać na postawy i opinie odbiorców, nawet jeśli nie zdają oni sobie do końca z tego sprawy. To właśnie dzięki środkom masowego przekazu wiemy, co dzieje się w kraju i na świecie, jaka będzie pogoda. Za pomocą Internetu mamy możliwość kontaktowania się ze znajomymi, możemy bez wychodzenia z domu dokonać zakupów.
Niestety media mogą również wpływać na nas niekorzystnie. Często narzucają nam stereotypy, wzorce zachowań, które niekoniecznie muszą być słuszne. A agresja w programach telewizyjnych czy grach komputerowych źle wpływa na rozwój dzieci i młodzieży, a także przyczyniają się do patologii.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dziennikarstwouzzm.fora.pl Strona Główna -> Polski system medialny [w/ćw] - Giereło Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Arthur Theme
Regulamin