www.dziennikarstwouzzm.fora.pl www.dziennikarstwouzzm.fora.pl
Forum Studentów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UZZM
www.dziennikarstwouzzm.fora.pl
FAQFAQ  SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ProfilProfil  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  GalerieGalerie  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości  ZalogujZaloguj 

Rynek mediów elktronicznych

 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dziennikarstwouzzm.fora.pl Strona Główna -> Polski system medialny [w/ćw] - Giereło
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paty Becker




Dołączył: 10 Mar 2008
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lubin/Bukowna

PostWysłany: Pią 12:08, 09 Sty 2009    Temat postu: Rynek mediów elktronicznych

Przygotowała Agata z Dziennikarstwa:

WSTĘP
Równolegle z rynkiem prasy zaczął powstawać r[b]ynek mediów elektronicznych[/b]. Tutaj kluczową rolę odegrała ustawa o radiofonii i telewizji z 1993 r., ustanawiając urząd - Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT), który od tego czasu reguluje ład medialny w eterze. KRRiT przyznaje nadawcom radiowym i telewizyjnym koncesje na nadawanie naziemne na danym obszarze Polski i w danym paśmie częstotliwości, jak również na nadawanie satelitarne. Faktycznie jednak urząd ten decyduje o warunkach konkurowania mediów elektronicznych w Polsce, bowiem nadawca, któremu została przyznana koncesja, nie może nią w pełni dysponować. Nie może jej zbyć innemu podmiotowi, co najwyżej może z niej zrezygnować, a wówczas KRRiT ponownie dysponuje zwolnioną częstotliwością. Ma to decydujące znaczenie dla rynku telewizyjnego, bowiem w większości polskich domów telewizja odbierana jest za pomocą zwykłej pokojowej anteny, bez pośrednictwa telewizji kablowej czy anteny satelitarnej, zaś naziemnych częstotliwości, które można zagospodarować, jest ograniczona ilość. W okres transformacji Polska wkraczała z dwoma ogólnopolskimi kanałami telewizyjnymi oraz ośmioma ośrodkami regionalnymi. Szacuje się, że od połowy 1991 r. do połowy 1993 r. działało - wobec braku odpowiednich uregulowań prawnych - 19 pirackich stacji telewizyjnych. Pierwszą legalną stała się polska spółka Polsat, wcześniej nadająca swój program drogą satelitarną z terenu Holandii. Decyzjami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji obecnie naziemnymi częstotliwościami dysponuje również telewizja TVN oraz Zakon Franciszkanów w Polsce. Zatem na rynku nadawców naziemnych funkcjonują aktualnie cztery podmioty, choć liczą się faktycznie trzy. Czwarty - Zakon Franciszkanów - decyzjami KRRiT nie odgrywa większego znaczenia. Dla porządku dodajmy bowiem, że zasięgi naziemne poszczególnych nadawców różnią się od siebie znacząco. I tak, nadajniki telewizji publicznej (programy TVP1, TVP2, jak i sieć regionalna TVP3) obejmują swoim zasięgiem praktycznie 100 proc. powierzchni kraju. Zasięg naziemny Polsatu to niemal 90 proc. gospodarstw domowych. TVN dociera tą drogą do ponad 40 proc. gospodarstw. Telewizja TV4, którego nadawcą jest spółka Polskie Media, kontrolowana przez Polsat, dociera za pośrednictwem nadajników naziemnych do ponad 30 proc. gospodarstw domowych. Zasięg naziemny, którym dysponują oo. Franciszkanie, właściciele stacji TV Puls, łączącej rozrywkę oraz elementy misji Kościoła Katolickiego, wynosi jedynie do 15 proc. polskich gospodarstw domowych. Również w przypadku rynku radiowego, na samym początku lat 90-tych wiele stacji działało nielegalnie, zaś w przypadku niektórych miejscowości w radiowym eterze panował bałagan. Większość nowopowstających stacji radiowych działała w skali lokalnej, jednego miasta i jego okolic. Wkrótce wiele z tych stacji upadło, głównie z powodu braku finansowania. Obecnie działa w Polsce ponad 200 rozgłośni radiowych. Zasięgiem ogólnopolskim, oprócz radia publicznego (cztery programy), dysponuje RMF FM, Radio Zet oraz religijne Radio Maryja.

Telewizja publiczna
Telewizja jest najbardziej powszechnym środkiem przekazu w Polsce. Telewizja Polska (TVP) nadaje systematycznie od 1956 roku. Ustawa o radiofonii i telewizji z 1993 roku przekształciła dawny Komitet ds. Radia i Telewizji w telewizję i radio publiczne. Od 1994 roku TVP stanowi spółkę prawa handlowego. Jako telewizja publiczna realizuje zadania wyznaczone w ustawie o radiofonii i telewizji, w tym dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej. Telewizja publiczna ma docierać do wszystkich grup społecznych, dbać szczególnie o ludność wiejską oraz właściwe zaspokajanie potrzeb dzieci i młodzieży. Telewizja publiczna przyjęła także na siebie obowiązek wspierania rodzimego zaplecza intelektualnego i artystycznego oraz rozwoju krajowej twórczości audiowizualnej, także współfinansowania krajowej produkcji telewizyjnej i filmowej realizowanej poza TVP S.A. Dla wielu Polaków telewizja publiczna pozostaje najważniejszym źródłem informacji na temat wydarzeń politycznych oraz życia publicznego. Obecnie TVP to:
• kanały ogólnopolskie:
o TVP 1
o TVP 2
• kanały lokalne:
o TVP 3 - 12 oddziałów telewizji regionalnej


Czy wiesz, że...

Polacy przeznaczają na oglądanie telewizji około czterech godzin dziennie, a najczęściej oglądany jest pierwszy program TVP.



Oddziały terenowe TVP mieszczą się w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Rola telewizji regionalnych polega na poruszaniu spraw związanych z życiem społeczności lokalnych, z historią i kulturą regionów, problemami mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych w danym regionie, propagowaniem idei ustroju samorządowego. Telewizje regionalne docierają do 63 proc. ludności.


Czy wiesz, że...

Telewizja Polonia jest odbierana niemal na wszystkich kontynentach świata.



Zapisane w Ustawie radiofonii i telewizji zadanie tworzenia i udostępniania programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą TVP SA realizuje poprzez Program Satelitarny TV POLONIA. Program działa od 31 marca 1991 roku i nadaje 24 godziny na dobę. Promuje polską kulturę i naukę, przybliża polską gospodarkę, ekonomię i historię, zachęca do inwestowania w Polsce, informuje o życiu skupisk polonijnych w świecie, prezentuje zmiany zachodzące we wszystkich sferach życia w Polsce. TV POLONIA prezentuje wybitnych przedstawicieli Polonii oraz ich wkład w osiągnięcia światowe, tworząc wizerunek Polski i Polaków. Audycje TV POLONIA informują o najważniejszych wydarzeniach kulturalnych, społecznych, politycznych i gospodarczych w Polsce. Są aktualnym źródłem informacji o naszym kraju nie tylko dla Polaków i Polonii na świecie, ale dla wszystkich widzów zainteresowanych Polską, nawet nieznających polskiego - wszystkie audycje są opatrzone angielskim napisami. Szczególnym powodzeniem cieszą się polskie filmy i seriale oraz inscenizacje Teatru Telewizji.
Telewizja prywatna
Ustawa o radiofonii i telewizji umożliwiła nie tylko przekształcenia w publicznym radiu i telewizji, ale przede wszystkim pozwoliła na rozpoczęcie procesu przyznawania koncesji prywatnym stacjom radiowym i telewizyjnym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Jako pierwsza skorzystała z tego prawa telewizja Polsat, uzyskując w 1994 roku koncesję na nadawanie z nadajników naziemnych.
Obecnie w Polsce działają następujące stacje prywatne:
Obecnie w Polsce działają następujące stacje prywatne:
• stacje ponadregionalne
o Polsat
o TVN
o TVN 24
o TVN 24
o TVN 7
o TV 4
o TV Puls

• stacje satelitarne nadające po polsku
o RTL 7
o Polsat 2
o Polonia 1
o Planete
o Discovery
o National Geographic

• stacje kodowane
o Canal+
o HBO
• platformy cyfrowe
o Nowa Cyfra+
o Polsat cyfrow




Radio publiczne

"Tu próbna stacja radionadawcza Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego w Warszawie" - tymi słowami, wypowiedzianymi przez dyrektora PTR Romana Rudniewskiego, 1 lutego 1925 roku rozpoczęła działalność polska radiofonia. Dziś radio publiczne w Polsce to cztery programy ogólnopolskie, 17 lokalnych rozgłośni publicznych Polskiego Radia, Radio Polonia - radio dla zagranicy i tematyczny kanał Radio Parlament. Radio publiczne (www.radio.com.pl) spełnia w Polsce misję informacyjną, rozrywkową i edukacyjną. Zgodnie z ustawą o radiofonii 1/3 nadawanego przez nie programu musi być polską produkcją - od muzyki poprzez reportaże do słuchowisk literackich. Najwyższy profesjonalny poziom prezentują realizacje Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia oraz Teatru Polskiego Radia. Twórcy reportaży zdobywali wielokrotnie prestiżowe nagrody Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Radiowej i Telewizyjnej PRIX ITALIA we Włoszech oraz Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Multimedialnych PREMIOS ONDAS w Hiszpanii. Teatr Polskiego Radia kontynuuje i rozwija wieloletnią tradycję radia artystycznego w Polsce. Jeden z najpopularniejszych programów radiowych w Polsce to Pierwszy Program Polskiego Radia. Program jest adresowany do szerokiego grona słuchaczy. Najbardziej znane audycje radiowej Jedynki to poranne Sygnały dnia i nadawane podczas wakacji Lato z Radiem. W 2002 roku Lato z Radiem obchodziło jubileusz 30-lecia. Od kilku lat organizowana jest trasa koncertowa Lata z Radiem. Jedynka emituje także najdłuższą na świecie powieść radiową Rodzina Matysiaków - pierwszy odcinek audycji nadany został w grudniu 1956 roku.
Drugi Program Polskiego Radia to "radio kulturalne". Tego, co można usłyszeć na antenie Dwójki nie ma w żadnej innej polskiej stacji radiowej. Dwójka jest fenomenem na skalę europejską, realizując program związany z wysoką kulturą muzyczną i literacką. Bardzo dużo miejsca w Dwójce zajmują muzyka klasyczna i jazz, w tym unikatowe nagrania nieosiągalne na płytach. Dzięki Dwójce słuchacze mogą gościć w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata, gdzie rozbrzmiewa muzyka w najlepszych wykonaniach - w londyńskim Promsy czy na festiwalu w Salzburgu. W programie transmitowane są między innymi koncerty Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, z którym od początku jego istnienia radiowa Dwójka jest mocno związana. Dwójka prezentuje audycje poetyckie oraz słuchowiska i realizacje Teatru Polskiego Radia. Popularyzuje polską literaturę, film i muzykę klasyczną. Na jej antenie dyskutuje się o ważnych wydarzeniach w życiu kulturalnym Polski i świata. Słuchacze Dwójki stanowią wyjątkowe audytorium o bardzo wysokich wymaganiach.
to "radio kulturalne". Tego, co można usłyszeć na antenie Dwójki nie ma w żadnej innej polskiej stacji radiowej. Dwójka jest fenomenem na skalę europejską, realizując program związany z wysoką kulturą muzyczną i literacką. Bardzo dużo miejsca w Dwójce zajmują muzyka klasyczna i jazz, w tym unikatowe nagrania nieosiągalne na płytach. Dzięki Dwójce słuchacze mogą gościć w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata, gdzie rozbrzmiewa muzyka w najlepszych wykonaniach - w londyńskim Promsy czy na festiwalu w Salzburgu. W programie transmitowane są między innymi koncerty Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, z którym od początku jego istnienia radiowa Dwójka jest mocno związana. Dwójka prezentuje audycje poetyckie oraz słuchowiska i realizacje Teatru Polskiego Radia. Popularyzuje polską literaturę, film i muzykę klasyczną. Na jej antenie dyskutuje się o ważnych wydarzeniach w życiu kulturalnym Polski i świata. Słuchacze Dwójki stanowią wyjątkowe audytorium o bardzo wysokich wymaganiach.
Bardzo ciekawym programem Polskiego Radia jest Program 3. Trójka słynie z dynamicznych informacji, publicystyki, reportaży i dobrej muzyki. Tworzący program dziennikarze w dużej części są związani z Trójką od początku jej działalności, czyli od czterdziestu lat. Wielu z nich, tak jak Piotr Kaczkowski czy Marek Niedźwiecki, to ludzie-instytucje. Zapraszamy do Trójki, sztandarowa pozycja programu, była pierwszą audycją w polskim radio nadawaną na żywo i z udziałem słuchaczy. Inne znane audycje to Puls Trójki, Salon polityczny Trójki oraz Lista przebojów.
Czwarty program ogólnopolski Polskiego Radia to Radio BIS. Jest to jedyny w Polsce program poznawczo - edukacyjny. Radio Bis stawia sobie za cel dotrzeć do najmłodszych i obudzić w nich ciekawość świata, nie tracąc jednocześnie kontaktu z dorosłymi słuchaczami, zainteresowanymi pogłębieniem wiedzy. Dużo miejsca w programie poświęca się literaturze, historii i sztuce. Codziennie na antenie BIS-a można uczyć się języka angielskiego, niemieckiego i francuskiego.
Radio Polonia to Program dla Zagranicy Polskiego Radia. Pierwsze stałe audycje dla Polonii ukazały się na antenie Polskiego Radia w 1936 roku. Od zakończenia wojny aż do upadku komunizmu program był elementem komunistycznej propagandy. Razem z przemianami demokratycznymi w Polsce zmienił się charakter Radia Polonia. Jego głównym zadaniem stało się teraz dostarczanie zagranicznym słuchaczom rzetelnych i bezstronnych informacji o Polsce, jej życiu politycznym, gospodarce, nauce i kulturze. Program jest nadawany w dziesięciu językach - polskim, angielskim, rosyjskim, niemieckim, ukraińskim, białoruskim, litewskim, czeskim, słowackim i esperanto - na falach krótkich, poprzez satelity, w retransmisjach naziemnych, w sieci kablowej World Radio Network oraz w systemie RealAudio w internecie. Audycje Radia Polonia są retransmitowane przez nadajniki średniofalowe i UKF w kilkunastu krajach Europy, Ameryki, Afryki, Azji oraz w Australii. Częstotliwości i godziny nadawania można znaleźć na stronie internetowej [link widoczny dla zalogowanych] Audytorium Radia POLONIA liczy kilka milionów słuchaczy. Na antenie radia promowany jest prawdziwy i atrakcyjny wizerunek Polski i prezentowany jest polski punkt widzenia na wydarzenia na świecie. Poruszane są kwestie kontaktów bilateralnych, zwłaszcza sąsiedzkich. Audycje Radia POLONIA wychodzą naprzeciw oczekiwaniom społeczeństw Europy Wschodniej, że Polska podzieli się z nimi swoimi doświadczeniami transformacji gospodarczej i integracji ze strukturami euroatlantyckimi. W miarę postępowania procesu integracji Polski z Unią Europejską coraz większego znaczenia nabiera przybliżanie naszego kraju słuchaczom z krajów "piętnastki". Ważnym elementem misji Radia jest także pogłębianie związku między Polską a Polonią na świecie. Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski podczas obchodów 65-lecia Radia Polonia przekazał słowa uznania "wszystkim, którzy z Programu V Polskiego Radia potrafili uczynić atrakcyjne, docierające do milionów zagranicznych słuchaczy źródło wiedzy o współczesnej Polsce, tętniącej przemianami i odnoszącej sukcesy, otwartej na współpracę z sąsiadami w regionie i wkraczającej do zjednoczonej Europy."
to Program dla Zagranicy Polskiego Radia. Pierwsze stałe audycje dla Polonii ukazały się na antenie Polskiego Radia w 1936 roku. Od zakończenia wojny aż do upadku komunizmu program był elementem komunistycznej propagandy. Razem z przemianami demokratycznymi w Polsce zmienił się charakter Radia Polonia. Jego głównym zadaniem stało się teraz dostarczanie zagranicznym słuchaczom rzetelnych i bezstronnych informacji o Polsce, jej życiu politycznym, gospodarce, nauce i kulturze. Program jest nadawany w dziesięciu językach - polskim, angielskim, rosyjskim, niemieckim, ukraińskim, białoruskim, litewskim, czeskim, słowackim i esperanto - na falach krótkich, poprzez satelity, w retransmisjach naziemnych, w sieci kablowej World Radio Network oraz w systemie RealAudio w internecie. Audycje Radia Polonia są retransmitowane przez nadajniki średniofalowe i UKF w kilkunastu krajach Europy, Ameryki, Afryki, Azji oraz w Australii. Częstotliwości i godziny nadawania można znaleźć na stronie internetowej [link widoczny dla zalogowanych] Audytorium Radia POLONIA liczy kilka milionów słuchaczy. Na antenie radia promowany jest prawdziwy i atrakcyjny wizerunek Polski i prezentowany jest polski punkt widzenia na wydarzenia na świecie. Poruszane są kwestie kontaktów bilateralnych, zwłaszcza sąsiedzkich. Audycje Radia POLONIA wychodzą naprzeciw oczekiwaniom społeczeństw Europy Wschodniej, że Polska podzieli się z nimi swoimi doświadczeniami transformacji gospodarczej i integracji ze strukturami euroatlantyckimi. W miarę postępowania procesu integracji Polski z Unią Europejską coraz większego znaczenia nabiera przybliżanie naszego kraju słuchaczom z krajów "piętnastki". Ważnym elementem misji Radia jest także pogłębianie związku między Polską a Polonią na świecie. Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski podczas obchodów 65-lecia Radia Polonia przekazał słowa uznania "wszystkim, którzy z Programu V Polskiego Radia potrafili uczynić atrakcyjne, docierające do milionów zagranicznych słuchaczy źródło wiedzy o współczesnej Polsce, tętniącej przemianami i odnoszącej sukcesy, otwartej na współpracę z sąsiadami w regionie i wkraczającej do zjednoczonej Europy."
W największych miastach naszego kraju działa 17 rozgłośni lokalnych Polskiego Radia. Skupiają się na problemach regionów, obok informacji z kraju i ze świata przekazują "wiadomości z podwórka" - z prac samorządów czy życia lokalnego. Dziennikarze rozgłośni lokalnych przygotowują także programy dla "ogólnopolskiej anteny". Rozgłośnie regionalne Polskiego Radia często są najchętniej słuchanym radiem na danym terenie, wyprzedzając stacje ogólnopolskie.
Radio Parlament jest pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej programem tematycznym, który ma za zadanie przybliżyć słuchaczom funkcjonowanie parlamentu, samorządu i organizacji pozarządowych. Najwięcej miejsca zajmują na antenie transmisje z obrad parlamentu, uzupełniają je wypowiedzi parlamentarzystów, komentarze ekspertów i opinie słuchaczy. Nowością są relacje z prac komisji parlamentarnych oraz audycje pokazujące codzienną pracę posłów, senatorów i ich spotkania z wyborcami.
jest pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej programem tematycznym, który ma za zadanie przybliżyć słuchaczom funkcjonowanie parlamentu, samorządu i organizacji pozarządowych. Najwięcej miejsca zajmują na antenie transmisje z obrad parlamentu, uzupełniają je wypowiedzi parlamentarzystów, komentarze ekspertów i opinie słuchaczy. Nowością są relacje z prac komisji parlamentarnych oraz audycje pokazujące codzienną pracę posłów, senatorów i ich spotkania z wyborcami.
Problemem ostatnich lat dla całego radia publicznego jest niezadowalająca wielkość ściąganego abonamentu, który obok sprzedaży czasu antenowego jest głównym źródłem utrzymania radia. Dlatego coraz bardziej prawdopodobna staje się możliwość częściowej prywatyzacji Polskiego Radia.
Radio prywatne
Na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiło się w Polsce wiele nowych, niezależnych stacji radiowych. Te, które zdołały utrzymać się na bardzo konkurencyjnym rynku, stanowią ważny element życia społeczności lokalnych. W Polsce działa w tej chwili około 220 publicznych i prywatnych stacji radiowych.
Pierwsze w Polsce prywatne radio - RMF FM (www.rmf.pl) rozpoczęło nadawanie na początku 1990 roku w Krakowie. RMF FM powstał we współpracy z francuskim radiem FUN i na początku tak się nawet nazywało - Radio Małopolska FUN. Początkowo nadawany program był retransmisją programu z Francji. Od października 1991 roku RMF (nazywany już Radio Muzyka Fakty) był całodobowym programem w pełni realizowanym w Polsce. Od maja 1994 roku RMF ma koncesję na nadawanie programu w całej Polsce. Dużą popularność RMF zdobył także dzięki imprezom promocyjnym. W lecie 1995 roku odbyła się pierwsza Inwazja Mocy - trasa koncertowa z udziałem największych polskich gwiazd. Dziś RMF jest jedną z największych i najnowocześniejszych stacji radiowych w Europie. Z naziemnych nadajników swoim zasięgiem obejmuje ponad 95% kraju, dodatkowo dostępny jest na cyfrowych platformach telewizyjnych i w Internecie. Razem z RMF FM i kilkoma innym spółkami wchodzi ona w skład holdingu medialnego FM, który jest także współwłaścicielem jednego z najpopularniejszych portali internetowych Interia.pl. Aktualnie można także słuchać RMF Classic - prezetującego muzykę klasyczną.
Drugą ogólnopolską prywatną stacją radiową w Polsce jest Radio ZET (www.zet.pl). "Zetka" była pierwszym prywatnym radiem w Warszawie. Rozpoczęła działalność pod koniec września 1990 roku. W czerwcu 1994 roku Radio ZET otrzymało koncesję na nadawanie programu ogólnopolskiego. W tej chwili dociera ono do ponad 95% Polaków, za pośrednictwem nadajników naziemnych, Internetu i poprzez cyfrowe platformy telewizyjne. Podobnie jak RMF FM, Radio ZET organizuje promocyjne trasy koncertowe - w maju jest to "Wielka Majówka Radia ZET", a w lecie "Niebieskie Lato Radia ZET". Od listopada 1999 roku Radio ZET współpracuje z amerykańską siecią informacyjną CNN. Jako jedyna rozgłośnia polska ma prawo wykorzystywać materiały przygotowane przez CNN. Dzięki tej współpracy słuchacze "Zetki" mogą słuchać wiadomości z tych regionów świata, do których nie docierają polscy dziennikarze.
Właścicielem Radia ZET jest grupa medialna Eurozet, do której należy także Radiostacja. Jest to była rozgłośnia harcerska polskiego radia. Na razie Radiostacji można słuchać w największych polskich miastach, ale niewykluczone, że i ona stanie się stacją ogólnopolską. Jej program adresowany jest głównie do młodzieży. Emitowana w niej muzyka - reggae, hip-hop czy drum'n'bass - jest często pomijana w innych rozgłośniach, a sama Radiostacja bierze czynny udział w promowaniu tych rodzajów muzyki w Polsce.
Ponadregionalną rozgłością radiowa jest także radio TOK FM. Rozgłościa specjalizuje się tematach publicystycznych z zakresu polityki, ekonomii etc. Rozgłośnia ta okresla siebie mianem "pierszego radia informcyjnego", program zawiera wiele wywiadów i serwisów informacyjnych.
Trzecią rozgłośnią radiową, która ma koncesję na nadawanie w całej Polsce jest katolickie Radio Maryja (www.radiomaryja.pl). Trzon słuchaczy stanowią osoby starsze, powyżej 55 roku życia. Na antenie transmitowane są nabożeństwa i uroczystości religijne, nadawane są audycje dotyczące życia Kościoła i problemów wiernych. W tej chwili Radia Maryja można słuchać w pięciu województwach, ale podejmowane są starania nad rozszerzeniem zasięgu. Z nadajników naziemnych Radia Maryja można słuchać także w Kanadzie i USA, a dzięki transmisji satelitarnej i Internetowi praktycznie na całym świecie.

Radio w Polsce
Podobnie jak na rynku prasowym, również na rynku mediów elektronicznych doszło w latach 90-tych do swoistej rewolucji. Jednak co charakterystyczne, media publiczne, radio i telewizja, mają w Polsce bardzo silną pozycję i są bardzo popularne. Wśród czterech stacji radiowych i telewizyjnych o największym udziale w rynku są po dwa programy mediów publicznych. Oto przykładowe wyniki słuchalności radia .
RMF FM 24,0%
Radio Zet 17,7%
PR1 16,4%
PR3 5,5%
Radio jako środek przekazu wciąż cieszy się wielką popularnością wśród Polaków. Z badań opinii publicznej przeprowadzonych przez agencję Demoskop w maju 2002 r. wynika, że niemal wszyscy Polacy, bo aż 99 proc. słucha radia. Aż 69 proc. Polaków słucha radia codziennie, z czego 43 proc. deklaruje, iż słucha co najmniej 3 godziny dziennie.
Wśród radiosłuchaczy można wyróżnić grupę odbiorców o konserwatywnych upodobaniach, już nie najmłodszych. To przede wszystkim do nich adresuje swoje audycje Program I publicznego radia (PR1). Wiele dzisiaj nadawanych audycji w tej rozgłośni stanowią pozycje obecne w niej od dziesięcioleci, mające wciąż ogromne audytorium. Dotyczy to choćby "Sygnałów dnia", z którymi od najwcześniejszych godzin porannych wielu Polaków rozpoczyna dzień. Inny program - "Lato z Radiem", emitowany do południa w wakacyjne miesiące słuchany jest przez całe rodziny. To w okresie poprzedniego ustroju na nadmorskich plażach w Polsce często rozbrzmiewał z tranzystorowych głośników radiowy spot - polka, wizytówka tej audycji. Ma ona swych zagorzałych zwolenników również w kapitalistycznej Polsce.
Z kolei Programu III publicznego radia (PR3) słucha przede wszystkim grupa wiekowa trzydziestokilkulatków i czterdziestolatków. W latach 80-tych, gdy dzisiejsi słuchacze popularnej "Trójki" byli nastolatkami, ich stacja nadawała muzykę rockową, której nie można było usłyszeć nigdzie indziej.
Warto przywołać w tym miejscu również działalność publicznego Radia Polonia, które retransmitowane jest drogą satelitarną i dostępne tym samym dla rzeszy polonii na wszystkich kontynentach.
Najpopularniejsze ogólnopolskie stacje radiowe RMF FM i Radio Zet bazują przede wszystkim na nadawaniu muzyki pop. Sloganem tego ostatniego medium jest: "Więcej muzyki w Radio Zet". Obie prywatne stacje zdobyły popularność dzięki nowatorskiemu, luźnemu stylowi prowadzenia audycji, humorowi i młodemu zespołowi radiowych zapaleńców. Choć szczególnie w przypadku lidera, RMF FM, istotnym elementem budowania świadomości marki były działania promocyjne, organizowanie olbrzymich darmowych imprez masowych, koncertów gwiazd. Trzeba zaznaczyć, że mocną stroną obu stacji radiowych jest niezależny, bazujący na własnych dziennikarzach, serwis informacyjny.

Telewizja w Polsce
Podobnie jak w przypadku radia publicznego, telewizja publiczna zajmuje czołową pozycję na polskim rynku medialnym. Oto jak kształtują się udziały w rynku oglądalności największych polskich stacji.
TVP1 24,2%
TVP2 21,2%
Polsat 15,7%
TVN 14,4%
Nawet biorąc pod uwagę omówione wyżej ograniczenia dostępu widzów do sygnału naziemnego telewizji TVN, nie ma wątpliwości: spośród wielu możliwości programowych Polacy chętnie wybierają telewizję publiczną. Dlaczego tak się dzieje? Gdy porównamy jakiego rodzaju programy emitują poszczególne stacje telewizyjne w Polsce, stwierdzimy, że procentowy udział programów rozrywkowych oraz filmów w ramówce TVP1 i TVP2 właściwie niewiele odbiega od tego, co serwuje stricte komercyjna konkurencja. Oto pomiary AGB Polska z kwietnia 2003 r. :
Udziały procentowe typów programów w tygodniowych emisjach stacji telewizyjnych
TVP1 TVP2 Polsat
REKLAMA - TELESPRZEDAŻ 7.00 % 5.70 % 13.90 %
TEATR - FILM 49.00 % 48.20 % 43.60 %
PROGRAMY ROZRYWKOWE 5.90 % 12.80 % 13.00 %
PROGRAMY MUZYCZNE 0.70 % 5.20 % 13.70 %
PROGRAMY SPORTOWE 3.60 % 4.10 % 4.10 %
PROGRAMY POLITYCZNE - EKONOMICZNE - GOSPODARCZE - SPOŁECZNE 8.20 % 1.80 % 2.60 %
PROGRAMY INFORMACYJNE 15.80 % 11.30 % 4.80 %
PROGRAMY ARTYSTYCZNE - KULTURALNE 2.60 % 5.60 % x
PROGRAMY EDUKACYJNE - NAUKOWE - PORADNIKOWE 2.90 % 3.00 % 1.00 %
PROGRAMY RELIGIJNE 1.30 % 0.30 % 0.50 %
INNE PROGRAMY 2.90 % 2.00 % 2.80 %
TOTAL EMISJI HH:MM 142:50:00 115:47:00 159:59:00
TVN7 TVN TV4
REKLAMA - TELESPRZEDAŻ 20.60 % 20.70 % 10.20 %
TEATR - FILM 70.90 % 32.40 % 56.40 %
PROGRAMY ROZRYWKOWE 5.70 % 27.60 % 1.20 %
PROGRAMY MUZYCZNE x 0.90 % 12.00 %
PROGRAMY SPORTOWE x 0.80 % 5.30 %
PROGRAMY POLITYCZNE - EKONOMICZNE - GOSPODARCZE - SPOŁECZNE x 2.50 % 2.90 %
PROGRAMY INFORMACYJNE 0.40 % 3.50 % 2.10 %
PROGRAMY ARTYSTYCZNE - KULTURALNE 0.20 % 1.90 % 1.60 %
PROGRAMY EDUKACYJNE - NAUKOWE - PORADNIKOWE x 5.70 % 1.60 %
PROGRAMY RELIGIJNE x X X
INNE PROGRAMY 2.20 % 3.90 % 6.70 %
TOTAL EMISJI HH:MM 159:08:00 168:00:00 148:17:00
Jednak polska telewizja publiczna w pełni wywiązuje się z realizacji misji zapisanej w ustawie o radiofonii i telewizji przeznacza 15 proc. czasu antenowego na gatunki informacyjne i publicystyczne, 10 proc. na edukacyjne, 10 proc. na kulturalne i artystyczne oraz 15 proc. na pozycje dla rodziny, dzieci i młodzieży. Kluczem do zrozumienia sukcesu komercyjnego stacji publicznych jest umiejętne łączenie przez nie komercji i misji oraz godzinowy układ ramówek tych stacji. Zadania edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży TVP1 realizuje w godzinach porannych i południowych, zaś ambitne programy kulturalne emituje późnym wieczorem. W rezultacie TVP wypracowuje zysk, który po części przeznacza na kolejne własne produkcje komercyjne, co umożliwia skuteczne konkurowanie z prywatnymi telewizjami, a po części zaś wspiera ambitne produkcje, w tym również narodową kinematografię.
Niewątpliwie jest jeszcze jedno źródło sukcesu TVP. Chodzi o utrwalone przez dziesięciolecia przyzwyczajenia, z czasów, gdy Polacy nie mieli alternatywy dla telewizji publicznej. Na przykład w powszechnej świadomości utrwaliła się godzina rozpoczęcia emisji głównego programu informacyjnego dnia. Jest nią 19.30.
Porządek codziennej ramówki oraz dobór w kolejne wieczory tygodnia konkretnej oferty filmowej przez TVP, determinuje w znacznym stopniu układ ramówek konkurencji. Tym niemniej zasługa zarządzających telewizją publiczną polega na umiejętnym dostosowaniu oferty programowej stacji do oczekiwań widzów. Dość powiedzieć, że od lat w comiesięcznych badaniach telemetrycznych najbardziej oglądanych programów wszystkich polskich stacji telewizyjnych zdecydowanie dominują produkcje TVP.
Umiejętne łączenie komercji oraz celów edukacyjnych i kulturotwórczych przez Telewizję Polską zostało docenione przez instytucje europejskie. Komitet Telewizyjny i Departament Telewizji Europejskiej Unii Nadawców (EBU) wyróżnił TVP za osiągnięcia w 2002 r. Doceniono poziom realizacji misji publicznej, utrzymanie wysokich standardów programowych, stabilność finansową, kontrolę kosztów, utrzymanie widowni na bardzo wysokim poziomie, funkcjonowanie i rozwój w wysoce konkurencyjnym otoczeniu, wiodącą rolę w rozwoju technologii cyfrowej oraz gotowość do otwarcia nowych kanałów tematycznych.
Jednym z kanałów polskiej telewizji publicznej, o którym warto szerzej powiedzieć to działająca od ponad dziesięciolecia TVP Polonia. Ma ona wielkie zasługi w utrzymywaniu więzi i komunikowaniu się z polonią zagraniczną. Stacja emituje specjalnie przygotowany program dla widzów zagranicznych polskiego pochodzenia, który jest transmitowany drogą satelitarną. Warto wspomnieć, że przystosowując polskie filmy do emisji w TVP Polonia, umieszcza się dodatkowo napisy w języku angielskim na dole ekranu. Telewizja ułatwia w ten sposób zapoznawanie się z polszczyzną również kolejnym pokoleniom widzów o polskich korzeniach.
Stacje komercyjne Polsat i TVN konkurując z telewizją publiczną starały się koncentrować na wybranych segmentach widowni. Polsat, debiutując jako pierwszy na rynku, początkowo stawiał na programy z zakresu tzw. kultury masowej obejmującej superhity kinowe oraz sport. Z kolei TVN od kilku lat konsekwentnie adresuje swoją ofertę programową przede wszystkim do młodej widowni dużych miast, czyli do segmentu widzów, który jest najbardziej poszukiwany przez reklamodawców.
Postawienie w 2001 r. przez TVN na sprawdzone w Europie widowiska reality show ("Big Brother") okazało się strzałem w dziesiątkę. Stacja nie tylko odkryła, że Polacy podzielają gusty dominujące w innych krajach europejskich, ale potrafiła też zarobić na interaktywności, związanej z nowymi technologiami (sms, Internet). Szefowie TVN-u trafnie spostrzegli gotowość polskiego audytorium do uczestniczenia w nowym rodzaju rozrywki, wymagającym korzystania przez widzów z nowych technologii komunikacyjnych.
Obraz polskiego rynku telewizyjnego byłby niepełny, gdybyśmy nie wspomnieli, że oprócz telewizji działających na zasadzie "open-to-air", czyli nadających niekodowany program drogą naziemną, istnieje w naszym kraju kilkadziesiąt polskojęzycznych kanałów dostępnych drogą satelitarną i w sieciach telewizji kablowej.
Warto zwrócić uwagę na nadającą od połowy 2003 r. via satelita TV Trwam, stację o charakterze religijnym. To druga próba w Polsce powołania do życia stacji telewizyjnej przez środowiska związane z Kościołem Katolickim. Pierwszą próbą była TV Puls, założona przez Zakon Franciszkanów. Stacja miała ambicję łączyć komercję z zadaniami misyjnymi właściwymi dla Kościoła. Okazało się, że właściciele Pulsu nie zdołali zapewnić finansowania telewizji w dłuższym okresie. Obecnie Franciszkanie usiłują reaktywować TV Puls szukając współpracy z nową firmą producencką. Z kolei wspomniana TV Trwam to inicjatywa oo. Redemptorystów, zapowiadana jako telewizyjna wersja katolickiej stacji radiowej Radio Maryja. W odróżnieniu od Pulsu telewizja Trwam nadawana będzie wyłącznie przez satelitę i telewizje kablowe.
W polskich telewizjach kablowych i za pośrednictwem satelity odbierać można oprócz oryginalnych polskich stacji telewizyjnych, jak wspomniane Puls i Trwam, liczne zagraniczne stacje w polskich wersjach językowych, takie jak choćby: Discovery, Eurosport czy filmowe Ale Kino, TCM, Europa Europa i in. Dodajmy, że obecnie ponad połowa gospodarstw domowych w Polsce ogląda telewizję właśnie za pośrednictwem kablówki, własnej anteny satelitarnej bądź korzystając z płatnego dekodera satelitarnej platformy cyfrowej. Oznacza to, że polski telewidz ma autentyczny wybór, a konkurencja między stacjami telewizyjnymi jest zaostrzona.




Komunikatory internetowe
Podobnie jak Internet i telefonia komórkowa, rynek komunikatorów internetowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Niewątpliwe zalety komunikatorów - łatwość dostępu i możliwość szybkiej komunikacji - wpłynęły na szybki przyrost nowych użytkowników, jak również wzrost konkurencji na rynku. W 2007 roku liderem na rynku był rodzimy komunikator Gadu-Gadu (GG), który miał prawie 6 milionów użytkowników (kwiecień 2007). Na drugim miejscu, z prawie dwukrotnie mniejszą liczbą użytkowników, plasował się komunikator Skype (3,8 mln), a na kolejnych miejscach Tlen (0,9 mln) oraz MSN Messenger. Od czerwca 2007 roku również internauci na Ukrainie mogą korzystać z Gadu-Gadu, a zamiar zakupu technologii i adaptacji na rynku lokalnym zgłosiła firma z Republiki Południowej Afryki.
Rysunek: Rynek komunikatorów internetowych w Polsce - sierpień 2007.
Komunikator Udział w rynku - w %
1. Gadu-Gadu 42,49
2. Skype 28,30
3. Tlen 5,89
4. MSN Messenger 0,99
5. AQQ 0,93
Źródło: opracowanie własne na podstawie Gemius Megapanel PBI/Gemius, sierpień 2007.
Po komunikatory internetowe sięgają coraz częściej również firmy, w celu ułatwienia i przyspieszenia kontaktowania się z klientami i kontrahentami. Nowoczesny komunikator ma tę przewagę nad pocztą elektroniczną (e-mail), że komunikacja odbywa się w czasie rzeczywistym. W związku z dużą mobilnością Polaków, możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych poprzez multi-komunikatory po koszcie dużo niższym niż u tradycyjnych operatorów, wpływa na przyrost liczby użytkowników tej formy komunikacji.





Internet
Badania rynku w 2007 roku pokazują, iż ponad połowa gospodarstw domowych (54%) posiadała w swoim domu komputer, a 39,2% dostęp do Internetu (oficjalne dane GUS za 2006 mówią o 45% gospodarstw domowych wyposażonych w komputer i 36% podłączonych do Internetu). Wg badań przeprowadzonych pomiędzy lutym a kwietniem 2007 roku, z Internetu korzysta 42,3% mieszkańców Polski, co w liczbach bezwzględnych daje imponującą liczbę 12,7 mln internautów..
Czynnikiem decydującym o wyposażeniu domów w nowinki technologiczne jest na pierwszym miejscu poziom dochodów, dalej obecność dzieci, jak również miejsce zamieszkania. Najwięcej osób regularnie korzystających z Internetu odnotowano wśród uczniów i studentów (81%), osób z wyższym wykształceniem (72%) oraz mieszkańców dużych miast (48%). W 2007 roku z Internetu korzystało 73,8% osób zatrudnionych na własny rachunek oraz 20% rolników
Rysunek: Wyposażenie w telefon komórkowy, komputer, dostęp do Internetu w latach 2004-2006 (w odsetkach gospodarstw domowych z osobami w wieku 16-74 lata)
Telefon komórkowy Komputer Internet
2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006
Ogółem 58 62 74 36 40 45 26 30 36
Typ gospodarstwa domowego
Gospodarstwa z dziećmi 72 78 93 52 56 65 34 38 47
Gospodarstwa bez dzieci 45 55 66 22 33 36 19 27 31
Miejsce zamieszkania
Duże miasta 65 68 79 44 49 53 34 40 46
Mniejsze miasta 59 62 74 39 40 46 28 31 36
Obszary wiejskie 49 55 69 25 30 36 15 19 25
Źródło: opracowanie własne na podstawie GUS, Społeczeństwo informacyjne. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2006 roku, maj 2007.
Rysunek: Szerokopasmowy dostęp do Internetu na tle ogólnego wykorzystania Internetu w latach 2005-2006 (odsetek ogółu gospodarstw domowych z osobami w wieku 16-74 lata).

Źródło: opracowanie własne na podstawie GUS, Społeczeństwo informacyjne. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2006 roku, maj 2007.
W 2007 r. większość gospodarstw domowych korzystających z Internetu łączyła się za pomocą stałego łącza, a jedynie 5% gospodarstw wykorzystywało tradycyjny modem lub zwykłe łącze telefonii stacjonarnej. Polak najczęściej łączy się z Internetem wykorzystując połączenie ADSL - to łącze wybrało 37% ankietowanych, 22% korzysta z łączy operatora telewizji kablowej, a 20% Internautów używa połączenia lokalnego dostawcy osiedlowego.
Patrząc na rynek europejski możemy zauważyć, że Polska jest absolutnym liderem, jeśli chodzi o szerokopasmowy dostęp do Internetu za pomocą technologii innych niż DSL. Jesteśmy jedynym państwem członkowskim Unii Europejskiej, które w 2006 roku dodało do już istniejących łączy ponad 0,5 mln nowych połączeń, wykorzystując telewizję kablową, łącza radiowe lub satelitarne.
Rysunek: Przyrost nowych łączy szerokopasmowych przy wykorzystaniu technologii innych niż DSL

Źródło: opracowanie własne na podstawie European Commission, Broadband access in the EU, situation at 1 July 2007.


Telewizja cyfrowa w Polsce

Wprowadzenie usługi telewizji cyfrowej służy zapewnieniu odbiorcom bardziej zróżnicowanej oferty programów i usług oraz spowoduje poprawę jakości odbieranego sygnału i zanik zakłóceń. Udostępnione zostaną nowe możliwości telewizji interaktywnej: m.in. wysyłanie e-maili, przeglądanie stron internetowych, a także szereg innych usług dodatkowych. Europejska Unia Nadawców przewiduje, że w 2012 r. telewizja cyfrowa będzie dostępna w 60% gospodarstw domowych w państwach Unii Europejskiej, w Polsce będzie to ok. 25% gospodarstw. Jeśli tak się stanie, to właśnie telewizja cyfrowa - bardziej niż Internet - będzie dla większej liczby osób platformą dostępu do informacji i usług teleinformatycznych. Polacy, zawsze otwarci na nowinki technologiczne, zakupili w 2007 roku 1,5 miliona nowoczesnych telewizorów plazmowych i LCD, przystosowanych do odbioru HDTV.
Włączenie sygnału cyfrowego w Polsce ma nastąpić, zgodnie z planami, już w połowie 2008 roku, po trwającej do tego momentu fazie testów. Zakłada się, że początkowo stacje będą nadawać swoje programy zarówno w postaci cyfrowej, jak i analogowej. Komisja Europejska ustaliła ostateczny termin zastąpienia sygnału analogowego transmisją cyfrową na 2012 rok, jednak polski rząd wynegocjował opóźnienie wyłączenia nadawania analogowego do 2015 roku, mając na uwadze m.in. sytuację ekonomiczną pewnej części społeczeństwa, dla której koszt zakupu nowoczesnego sprzętu TV może stanowić barierę finansową.




Konsolidacja rynku medialnego

Polski rynek mediów poddany jest logice rozwoju obowiązującej obecnie na całym świecie. Chodzi o procesy konsolidacji oraz konwergencji mediów, czyli docelowo - wyzyskanie raz wypracowanej treści przekazu przez różnego typu media, wchodzące w skład danego koncernu i operujące, specyficznymi dla siebie, nowoczesnymi technologiami. W Polsce działa obecnie kilka grup multimedialnych znajdujących się na różnych poziomach rozwoju: Agora (wydawca "Gazety Wyborczej"), koncern ITI Holding (właściciel telewizji TVN), grupa Polsatu oraz grupa tworzona przez radio RMF FM.



Grupa medialna ITI Holding jest zbudowana z trzech filarów: telewizyjnego, rozrywkowego (sieć kin, produkcja filmowa) oraz spółek internetowych. Segment telewizyjny tworzą: TVN, TVN24, Endemol-Neovision i ITI Film Studio, segment rozrywkowy - sieć Multikino i ITI Cinema, a segment nowych mediów: [link widoczny dla zalogowanych] (największy portal w Polsce, którego częścią są takie marki jak Pascal i OPM, czyli Optimus Pascal Multimedia), Tenbit, DRQ oraz Agencja Fotografów Forum. Strategia rozwoju segmentu telewizyjnego ITI Holding polega na konsekwentnym tworzeniu kolejnych kanałów tematycznych. Od 2001 r. działają: wzorowana na Euronews stacja informacyjna TVN24 oraz rozrywkowa TVN7. Obie telewizje dostępne są w sieciach kablowych oraz drogą satelitarną. Ta pierwsza jest stacją informacyjną, nadającą serwisy newsowe z kraju i zagranicy 24 godziny na dobę, jak również publicystykę, reportaże. Stacja natychmiast zyskała uznanie, do czego w istotny sposób przyczynił się atak terrorystyczny z 11 września, mający miejsce wkrótce po debiucie pierwszej telewizji informacyjnej w Polsce. Stacja zyskała z dnia na dzień status opiniotwórczej, jest też najczęściej oglądaną telewizją w sieciach kablowych, w których jest dostępna. Najlepszym przykładem potencjału rozwojowego TVN24 jest fakt, że telewizja ta jest numerem 1 w największej warszawskiej sieci kablowej Aster City. Z kolei TVN7 powstała na bazie działającej w Polsce telewizji RTL7, dostępnej via satelita. Grupa ITI działa w sektorze mediów i rozrywki, jej działalność obejmuje nadawanie programów telewizyjnych, produkcję reklam i programów telewizyjnych.
Grupa jest notowana na giełdzie w Luksemburgu.
W skład grupy wchodzi telewizja TVN i TVN24 oraz TVN siedem. Ponadto, ma ona 50 proc. udziałów w spółce Multikino, która działa na rynku kin wielkoekranowych. Jest także głównym akcjonariuszem Grupy Onet.pl. Grupa ITI w 2001 roku miała 11,9 mln euro skonsolidowanej straty netto, wobec 143,1 mln euro skonsolidowanego zysku netto rok wcześniej.
Głównymi akcjonariuszami ITI są Trikang Holding - 26,2 proc. kapitału, BRE Bank - 15,25 proc., ITI Holdco - 14,7 proc. Mesa media Holding - 12,4 proc., New Europe East Investment Fund - 6,7 proc.
Telewizja Polsat również dysponuje spółkami córkami. Pierwsza z nich to TV4, która powstała po przejęciu upadłej telewizji Nasza TV. Druga zaś to Polsat2. Na bazie telewizji powstała też platforma cyfrowa - Polsat Cyfrowy (płatna telewizja satelitarna), która usiłuje konkurować z obecnym liderem rynku Cyfrą +. Oprócz tego spółka rozwija inwestycje za granicą. Polska telewizja jest inwestorem największych stacji w Estonii i Łotwie. Polsat jest jedyna ogólnopolska telewizja komercyjna. Podmiot korzystający z tak rzadkiej koncesji powinien
być wręcz kryształowo czysty, a emitowane programy przyjazne dla odbiorcy. Wbrew powszechnej opinii,
kapitał Polsatu nie jest wyłącznie polski, gdyż wśród jego udziałowców od 2000 r. znajduje sie spółka Polsat Media B.V. (32,98 procent udziałów) zarejestrowana w Holandii (zob. Filas R., Zaangażowanie kapitału obcego w polskie stacje radiowe i telewizyjne..., Zeszyty Prasoznawcze, nr 1-2/2003, s. 26).
RMF FM, jako jedna z największych i najnowocześniejszych stacji radiowych w Europie, stanowi część struktury Holding FM, w skład którego wchodzą również: portal internetowy [link widoczny dla zalogowanych] oraz spółki działające w obszarach rozrywki, reklamy i technologii. Brak polskiego kapitału. RMF FM może jednak napotkać przeszkody związane z tym, że spółka Bauer Media Invest GmbH należy do niemieckiego kapitału. A to może kłuć w oczy będących obecnie u władzy polityków. Mogą się pojawić komentarze podobne do tego, który na temat sprzedaży RMF-u wygłasza Wojciech Dziomdziora: – Jeszcze bardziej utwierdza mnie to w przekonaniu, że trzeba stworzyć nowe przepisy, które ułatwią pozostawanie mediów w polskich rękach.
Jak nas poinformowano w centrali BMI, to jednak polski oddział Bauera kieruje całą transakcją, a głównym odpowiedzialnym jest Witold Woźniak.
Proces konsolidacji objął również segment satelitarnych platform cyfrowych oraz telewizji kablowych. W 2001 roku doszło do fuzji UPC, operatora platformy Wizja TV, z Cyfrą +. W jej wyniku połączona platforma, o nazwie Nowa Cyfra +, ma ponad 600 tys. abonentów. Również w 2001 roku doszło do dużej fuzji spółek na rynku sieci kablowych. W wyniku połączenia sieci Multimedia i Szel-Sat powstała druga co do wielkości telewizja kablowa w kraju. Połączony potencjał obu firm pozwolił na objęcie zasięgiem sieci ponad miliona gospodarstw domowych w 84 miastach. Połączona spółka Multimedia oferują równocześnie szerokopasmowy dostęp do Internetu.
Wszystkie te przykłady pokazują, że w dzisiejszej dobie konsolidacje na rynku mediów to nie tylko kwestia racjonalizacji działań koncernów, lecz po prostu konieczność, której media muszą sprostać. Współcześni odbiorcy informacji i rozrywki wymagają często zintegrowanej a zarazem zindywidualizowanej obsługi. Daje się to odczuć również w Polsce, szczególnie wśród młodych i wykształconych użytkowników multimediów.









Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dziennikarstwouzzm.fora.pl Strona Główna -> Polski system medialny [w/ćw] - Giereło Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Arthur Theme
Regulamin